Survival of the fittest

terugnaardebossen.nl‘Hou je van kamperen?’, vraagt een man in gele blouse. Enigszins verrast kijk ik hem aan, “ja. Want?” Een andere man vertelt dat zij van actiegroep “Terug naar de bossen” zijn en een survival weekend organiseren rondom de stapeling van bezuinigingsmaatregelen voor mensen met een beperking. ‘Het klinkt interessant, wanneer is het?’, vraag ik met het idee nog even na te kunnen denken. ‘Morgen’, luidt het korte zakelijke antwoord.  ‘Oké’, hoor ik mezelf zeggen. Mijn impulsieve en ondernemende ik had het alweer voor mij geregeld.

De volgende dag kom ik met mijn hond en een tas vol snel bijeen geraapte spullen aan op een afgelegen plek in de bossen waar ik niemand ken. Ik schud wat handen en stel mij voor. ‘Oooh! Ben jij April?’, roept een man gekleed in blauwe overall en oranje reflecterend hesje. ‘Jongens, dit is April!’, roept hij nog harder. ‘We waren al aan het vechten bij wie jij in de tent mag! Hahaha.’ Er komt meer testosteron aangesneld en de grappen over tenten en andere zaken volgen elkaar snel op. Ik hoor mijzelf ook een aardige duit in het zakje doen en de heren binden wat in. De toon is gezet. Tijd om nader kennis te maken.

Ik spreek met mensen gekleed in Robin Hood outfit. Het blijkt een groep mensen te zijn die zich vol passie, daadkracht en met humor inzetten tegen de kabinetsplannen. Ik voel mij snel thuis en intergreer en participeer zoals ik dat wel vaker doe, nu het nog kan. Binnen een paar uur heb ook ik een Robin Hood outfit aan. Mijn Duitse Herder sjouwt ondertussen met opgeheven kop met een grote tak rond in het bos, ook hij hoort er helemaal bij. ’s Avonds bij een groot kampvuur worden strijdliederen gezongen, begeleid door accordeon.

Ik heb de nacht overleefd en ben blij dat ik mij kan opwarmen in de zon. Als een echte Robin Hood strijder van Terug naar de bossen draai ik mee met het programma. We maken ons klaar voor de gasten die een dag gaan meedraaien. Mensen van diverse organisaties, individuen en lokale en landelijke politici waaronder Linda Voortman (GroenLinks), Emile Roemer (SP), Henk van Gerven (SP) en Eelke van Veen (PvdA). De uitgenodigde Kamerleden van VVD, CDA en PVV schitteren door afwezigheid.

Het is een constructieve dag met veel ideeën en mooie inspirerende gesprekken. Cabaretgroep “De Gemeentereiniging” zorgt voor een vermakelijk middagprogramma van cabaret en muziek. Ik zit naast Linda Voortman en bij wijze van grap boeien we onszelf met handboeien aan elkaar. Via Twitter gaat daarvan een foto de ronde met het bericht dat wij haar gegijzeld hebben. Volgens Linda zullen haar collega’s van de Coalitie partijen daar niet echt rouwig om zijn. Ik vrees het ook en besluit de handboeien los te maken. Dat laatste was geen makkelijke opgave. ‘Ik krijg hem niet meer open’, beken ik met een rood aangelopen hoofd. Ook een manier om alle aandacht op je te vestigen en een lachsalvo te creëren.

Als Robin Hood strijder van Terug naar de bossen moet ik duidelijk nog wat werken aan mijn skills, maar met de plannen van dit kabinet voor ogen ga ik dat vast snel onder de knie krijgen.

www.terugnaardebossen.nl

Dit bericht werd geplaatst in Fun, Persoonlijk, Politiek. Bookmark de permalink .

Een reactie op Survival of the fittest

  1. jan troost zegt:

    April, ik was er bij mensen zoals jij maken het verschil. Niet afwachten maar mee doen. Je was een aanwinst voor deze bijzondere survival je hebt die oude actievoerders gesteund met je deskundige en creative talenten. jan troost

Geef een reactie

