Obelix

“Jij bent April toch?”, vraagt een man aan mij terwijl ik in een café-restaurant mijn koffie drink. “Dat klopt. En u bent?” Enthousiast wordt er een hand uitgestoken en de man stelt zich voor. “Mike. Ik heb je blog gelezen over die Dogwhisperer.” Daarna praten we kort over de blog, de uitzending, mijn visie, mijn blogteksten en mijn werkzaamheden als theatermaker.

Overrompeld door deze herkenning en mijn blogstatistieken, mailbox en Twitter berichten die het tempo van de AEX hebben, overdenk ik de afgelopen dagen. De uitzending van Pauw & Witteman met als gast Martin Gaus streek mijn sterke gevoel voor rechtvaardigheid tegen de haren in. Zoals te lezen in mijn blog “Territoriale Agressie” kon ik niets anders dan recht uit mijn hart dit opschrijven en Nederland laten weten wat ik van die uitzending vond.

Maar er gebeurde meer. Opeens was je een voor of tegenstander. Vlogen de scheldwoorden over deze twee mannen over Twitter en in mijn mailbox. En was het niveau van discussies op fora gedaald tot het verhaal van de klok en de klepel.

Wonderbaarlijk hoe er opeens kampen van goed en fout ontstaan. Van mensen die Martin Gaus via de email bedreigen omdat hij hun idool Cesar Millan heeft afgekraakt. Gedrag waarvan ik zeker weet dat het afgekeurd zou worden door hun Dogwhisperer die mensen naar hun eigen gedrag laat kijken en de lijfspreuk “calm and assertive” heeft. En van mensen die, alsof hij het uitschot van de aarde is, Cesar Millan veroordelen.

Ik vraag mij af of deze mensen een hond hebben. En nog meer vraag ik mij af of deze mensen een stabiele en goed luisterende blije hond hebben. Want welke methode je ook hanteert, het gaat er toch echt om dat je begrijp wat je doet, waarom je het doet en wanneer je het moet toepassen. Bereid bent eerlijk naar jezelf te kijken, naar wat jouw aandeel is en wat je zou moeten veranderen.

Een ding ben ik wel eens met de kritiek op het programma “The Dogwhisperer”; juist voor bovengenoemde groep mensen, kan het programma aanleiding zijn om op een verkeerde manier met correcties aan de slag te gaan. Juist die mensen zullen de tekst “Don’t try this at home without professional help” niet op waarde schatten.

Anderen zullen zich meer verdiepen, nadenken en begrijpen dat hij een deskundige is met vele jaren ervaring, waardoor het programma voor hun een verrijking kan zijn. Overigens, ook lang niet alle clicker methode gebruikers zijn goede gebruikers. Het vergt ook inzicht, goede begeleiding en oefening om een hond het gewenste en beoogde gedrag aan te leren. Ik wil ze de kost niet geven die te laat of inconsequent “klikken” en daardoor hun hond een ander gedrag leren dan de bedoeling was.

Mijn koffie is op. Nog steeds verbaasd over alle reacties, het aantal blog bezoekers dat tot boven de duizend oploopt en geraakt over de wijze waarop mensen met elkaar omgaan reken ik af en ga richting huis.

Rare jongens die mensen.

Dit bericht werd geplaatst in Fun en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Obelix

  1. babs zegt:

    Toppie BLOG !

Geef een reactie

