Mijn boerderij

Ik ben op bezoek en kijk mee op het computerscherm. Een soort teletubbielandschap verschijnt (nee, niet de windows XP desktop achtergrond). Op het grasveld met daarnaast een vijvertje en een huisje ligt een veldje met percelen om gewassen te kunnen planten. Een omheining van hekken met daarin een biggetje, een kip, een koe, een beest op lange poten en een uit de kluiten gewassen schildpad. Teletubbies 2.0. vermoed ik.

De eigenaar van dit virtuele boerderijtje gaat er helemaal in op. Ik probeer te volgen wat ze doet. “Boerderijen van vrienden” klikt ze aan. Er verschijnen foto’s van vrienden, de boerderij buren. Met een gemeen lachje klikt ze een boederij aan en steelt daar gewassen. “Dat hoort bij het spel”, benadrukt ze snel. Als tegenprestatie geeft ze de bloemen water en wiedt wat onkruid. Ze wordt ook nog getroffen door een bom, maar dat deert niet, het kost maar een paar punten. Snel door naar de volgende goede vriend om te kijken wat daar te jatten valt. Met een glimlach kijk ik naar dit schouwspel van mens en machine. Het is weer een knap staaltje pr-marketing met aan de basis onze menselijke hang naar sociale contacten en status.

Thuis gekomen voel ik de verleiding mij aan te melden voor dit spel. Het idee van elkaar een beetje plagen, geluk gemengd met wat strategisch inzicht en het wedstrijdelement doen mijn hart sneller kloppen. Om het spel te kunnen spelen moet ik mij aanmelden bij Hyves, het platform waar ik me twee jaar geleden na veel ergernis heb afgemeld. Een innerlijk conflict volgt. Ik overtuig mijzelf dat ook Hyves functioneel kan zijn als onderdeel van mijn social media 2.0 communicatie plan voor mijn onderneming. Ik maak een profiel aan op Hyves. En nu ik daar toch lid van ben, kan ik best even kijken bij Teletubbies 2.0, in Hyves termen: Happy Harvest.

Via allerlei pop-up schermpjes wordt ik door het spel geloodst. Ik klik her en der op wat icoons. “Je hebt geen vrienden!”, verschijnt er in grote letters op mijn scherm. Mijn maag draait, een gevoel van leegte en eenzaamheid maakt zich van mij meester. Ik ben een mislukking, niemand houdt van mij. Daarna een geruststellende mededeling: “Spaar ze allemaal!”, met daaronder suggesties om vrienden zelf in te voeren.

Gelukkig, er is nog hoop.

Dit bericht werd geplaatst in Fun en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Mijn boerderij

  1. Jeroen zegt:

    Om mensen meteen vier keer uit te nodigen 😉 Leuk stuk!!

  2. vakantiehuis zegt:

    Leuke site!. Er zijn nog weinig goede sites over dit onderwerp te vinden.
    Ben blij met jullie toevoeging!
    Ik kan helaas geen bookmark aanmaken naar siriusproductions.wordpress.com in Firefox. 😦 Weten jullie hoe dit komt?

    Groetjes Barbara

Geef een reactie

