Statusangst

Digitale media heeft in rap tempo een belangrijke plek in ons dagelijks leven veroverd. Internet en mobiele telefonie zijn voor de meeste mensen niet meer weg te denken. De generaties die opgroeien in dit digitale tijdperk worden overspoeld met informatie en prikkels. Daar waar het referentiekader vroeger je familie, buren en werkgever was, is dat nu de hele wereld geworden. Dit creëert nieuwe verwachtingen vanuit de omgeving en jezelf. Deze verwachtingen en reactie van de omgeving bepaald voor een groot deel het zelfbeeld. Dat op zijn beurt een referentiekader naar jezelf en anderen is. Deze vicieuze cirkel zorgt in onze huidige maatschappij voor een steeds hoger verwachtingspatroon waar we op privé, sociaal en zakelijk vlak aan moeten voldoen. Als we hieraan kunnen voldoen dan hebben we een bepaalde status. We krijgen aandacht, bevestiging, mensen die tegen ons opkijken en we krijgen meer medewerking.

Allemaal zijn we in min of meerdere mate op zoek naar bevestiging, naar aandacht en liefde in de ruime betekenis van het woord. In onze prestatie gerichte maatschappij is het voldoen aan de verwachtingen een middel geworden om gezien te worden. Voldoen we niet aan de verwachtingen dan ben je een loser. De angst om niet te kunnen voldoen aan de maatschappelijk verwachtingen en een nobody te worden uit zich in statusangst. Statusangst zorgt ervoor dat mensen het behalen van status als een doel zien zonder te beseffen wat het eigenlijk doel is. Namelijk het krijgen van aandacht, bevestiging, liefde. Je mag zijn zoals je bent, we respecteren en geven om je. Het verlangen naar deze basisbehoeften zorgt voor het alsmaar bezig zijn met verwachtingen van de omgeving en die van jezelf. Presteren, profileren en uiterlijke schijn hooghouden.

In hoeverre ben jij trouw aan jezelf? Ben je wie je echt bent of speel je een rol om aan het beeld te voldoen? Maakt het jou gelukkig of juist niet? Interessante vragen die al veel discussies en leuke gesprekken hebben opgeleverd.

Voor mij een goede reden om hier een theatervoorstelling over te maken. Eind 2010 zal dit het thema zijn van de voorstelling “Seks, Status en Succes in 60 x 60 seconden”.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s